Stratégie de lecture au primaire

Rapport de la table ronde des experts en lecture, 2003


Références et lectures recommandées

Adams, Marilyn J. 1990. Beginning to read: Thinking and learning about print. Urbana-Champaign (IL), University of Illinois.

Adams, Marilyn J., Barbara R. Foorman, Ingvar Lundberg et Terri Becker. 1998. « The elusive phoneme ». American Educator, vol. 22, n° 1, p. 18-31.

Allington, Richard L. 1983. « Fluency: The neglected reading goal ». The Reading Teacher, vol. 36, n° 6, p. 556-561.

Allington, Richard L. 2002. « What I've learned about effective reading instruction ». Phi Delta Kappan, vol. 83, n° 10, p. 740-747.

Allington, Richard L. et Patricia Cunningham. 1996. Schools that work: Where all children read and write. New York, Harper Collins.

Alves Martins, M. et C. Selva. 2001. « Le rôle de la conscience phonologique dans l'apprentissage de la lecture : Apports et limites ». Dans Comprendre l'enfant apprenti lecteur. Recherches actuelles en psychologie de l'écrit, sous la direction de G. Chauveau, p. 89-100. Paris, Retz.

American Federation of Teachers. 1999. Making standards matter 1999: An update on state activity. AFT educational issues: Policy Brief No. 11. Washington (DC), American Federation of Teachers.

American Federation of Teachers. 1999. Teaching reading IS rocket science. Washington (DC), American Federation of Teachers.

Baker, L. et A. L. Brown. 2001. « Metacognitive skills and reading ». Dans Handbook of reading research, sous la direction de P. D. Pearson, R. Barr, M. L. Kamil et P. Mosenthal, vol. 1, p. 353-394. Mahwah (NJ), Lawrence Erlbaum. Paru à l'origine en°1984.

Beck, Isabel L., Margaret G. McKeown, Rebecca L. Hamilton et Linda Kucan. 1998. « Getting at the meaning: How to help students unpack difficult text ». American Educator, vol. 22, n° 1, p. 66-71 et 85.

Biemiller, Andrew. 1999. Language and reading success. Cambridge (MA), Brookline Books.

Biemiller, Andrew. 2001. « Teaching vocabulary: Early, direct, and sequential ». American Educator, vol. 25, n° 1, p. 24-28 et 47.

Blachowicz, Camille et Donna Ogle. 2001. Reading comprehension: Strategies for independent learners. New York, Guilford.

Bloom, Benjamin S. et David R. Kathwohl. 1956. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, cognitive domain. New York, Longman, Green.

Booth, Alan et Judith R. Dunn, dir. 1996. Family-school links: How do they affect educational outcomes? Mahwah (NJ), Lawrence Erlbaum.

Brisk, Maria Estela et Margaret M. Harrington. 2000. Literacy and bilingualism: A handbook for ALL teachers. Mahwah (NJ), Lawrence Erlbaum.

Burns, M. Susan, Peg Griffin et Catherine E. Snow, dir. 1999. Starting out right: A guide to promoting children's reading success. Washington (DC), National Academies Press.

California Department of Education. 1995. Every child a reader: Report of the California Reading Task Force. Sacramento (CA), California Department of Education.

Calkins, Lucy M. 2001. The art of teaching reading. New York, Longman.

Center for the Improvement of Early Reading Achievement. 2001. Put reading first: The research building blocks for teaching children to read: Kindergarten through grade 3. Washington (DC), The Partnership for Reading (National Institute for Literacy, National Institute of Child Health and Human Development, Department of Education).

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 1998. Trousse d'intervention précoce en lecture. Ottawa, CFORP.

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 2002. La gestion, l'amélioration, la profession – Jardin d'enfants – Écoles élémentaires publiques de langue française de l'Ontario. Ottawa, CFORP.

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 2002. La gestion, l'amélioration, la profession – Jardin d'enfants – Écoles élémentaires catholiques de langue française de l'Ontario. Ottawa, CFORP.

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 2002. La gestion, l'amélioration, la profession – 1re année – Écoles élémentaires publiques de langue française de l'Ontario. Ottawa, CFORP.

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 2002. La gestion, l'amélioration, la profession – 1re année – Écoles élémentaires catholiques de langue française de l'Ontario. Ottawa, CFORP.

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 2002. La gestion, l'amélioration, la profession – 2e année – Écoles élémentaires publiques de langue française de l'Ontario. Ottawa, CFORP.

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 2002. La gestion, l'amélioration, la profession – 2e année – Écoles élémentaires catholiques de langue française de l'Ontario. Ottawa, CFORP.

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 2002. La gestion, l'amélioration, la profession – 3e année – Écoles élémentaires publiques de langue française de l'Ontario. Ottawa, CFORP.

Centre franco-ontarien des ressources pédagogiques. 2002. La gestion, l'amélioration, la profession – 3e année – Écoles élémentaires catholiques de langue française de l'Ontario. Ottawa, CFORP.

Chall, J. S. 1996. Stages of reading development. 2e éd., Fort Worth (TX), Harcourt Brace.

Clay, Marie M. 1991. Becoming literate: The construction of inner control. Portsmouth (NH), Heinemann.

Clay, Marie M. 1993. An observation survey of early literacy achievement. Portsmouth (NH), Heinemann.

Clay, Marie M. 2000. Running records for classroom teachers. Portsmouth (NH), Heinemann.

Clay, Marie M. 2003. Le sondage d'observation en lecture-écriture. Montréal, Chenelière/McGraw-Hill.

Comer, J. et M. Haynes. 1991. « Parent involvement in schools: An ecological approach ». Elementary School Journal, vol. 91, n° 3, p. 271-277.

Commonwealth of Australia. 1997. Literacy standards in Australia. Canberra, Commonwealth of Australia.

Consortium régional de l'Est de l'Ontario. 1996. Dépistage précoce et continu. Bilan des forces et des faiblesses d'un ou d'une élève. Ottawa, le Consortium.

Cunningham, A. E. et K. E. Stanovich. 1998. « What reading does for the mind ». American Educator, vol. 22, n° 1, p. 8-15.

Delpit, L. D. 1995. Other people's children: Cultural conflict in the classroom. New York, New Press.

Develay, M. 1996. Donner du sens à l'école. Paris, ESF.

Elmore, Richard F. 2000. Building a new structure for school leadership. Washington (DC), Albert Shankar Institute.

Elmore, Richard F. 2002. Bridging the gap between standards and achievement: The imperative for professional development in education. Washington (DC), Albert Shankar Institute.

England, Department for Education and Skills. 1998. The National Literacy Strategy: Framework for teaching YR to Y6. Londres, Department for Education and Skills.

Falk, Beverly. 2002. « Standards-based reforms: Problems and possibilities ». Phi Delta Kappan, vol. 83, n° 8, p. 612-620.

Fountas, Irene C. 1999. Matching books to readers: Using leveled books in guided reading, K-3. Portsmouth (NH), Heinemann.

Fountas, Irene C. 2001. Guided readers and writers, grades 3-6. Portsmouth (NH), Heinemann.

Fountas, Irene C. et Gay Su Pinnell. 1996. Guided reading: Good first teaching for all children. Portsmouth (NH), Heinemann.

Fullan, Michael. 1993. Change forces: Probing the depth of educational reform. New York, Falmer Press.

Gambrell, Linda. 1996. « Creating classroom cultures that foster reading motivation ». The Reading Teacher, vol. 50, n° 1, p. 14-25.

Giasson, J. 1990. La compréhension en lecture. Boucherville, Gaëtan Morin.

Giasson, J. 1995. La lecture. De la théorie à la pratique. Boucherville, Gaëtan Morin.

Guthrie, John T. 1996. « Educational contexts for engagement in literacy ». The Reading Teacher, vol. 49, n° 6, p. 432-445.

Halliday, M. A. K. 1973. Explorations in the functions of language. Londres, Edward Arnold.

Harvey, S. et A. Goudvis. 2000. Strategies that work: Teaching comprehension to enhance understanding. Portland (ME), Stenhouse.

Heibert, E. H. et T. Raphael. 1997. Early literacy instruction. Fort Worth (TX), Harcourt Brace.

Hill, Peter W. et Carmel A. Crévola. 1999. « The role of standards in educational reform for the 21st century ». Dans ASCD Yearbook: Preparing our schools for the 21st century, sous la direction de David D. Marsh. Alexandria (VA), Association for Supervision and Curriculum Development. Consulté sur Internet le 10 décembre 2002.

International Reading Association. 2000. Excellent reading teacher (énoncé de position). Washington (DC), International Reading Association.

International Reading Association. 2002. Family-school partnerships: Essential elements of literacy instruction in the United States. Newark (DE), International Reading Association.

International Reading Association et National Association for the Education of Young Children. 1998. Learning to read and write: Developmentally appropriate practices for young children (énoncé de position). Washington (DC), International Reading Association et National Association for the Education of Young Children.

Lambert, Linda. 1998. Building leadership capacity in schools. Washington (DC), Association for Supervision and Curriculum Development.

Lawlor, D. 1991. Parent-teacher conferencing in early childhood education. Washington (DC), Association for Supervision and Curriculum Development.

Learning First Alliance. 1998. Every child reading: An action plan. Washington (DC), Learning First Alliance.

Learning First Alliance. 2000. Every child reading: A professional development guide. Washington (DC), Learning First Alliance.

Lipps, Garth et Jackie Yiptong-Avila. 1999. De la maison à l'école – comment les enfants canadiens se débrouillent. Premières analyses des données de la composante scolaire du deuxième cycle de l'Enquête longitudinale nationale sur les enfants et les jeunes. Ottawa, Statistique Canada.

Lyons, Carol A. et Gay Su Pinnell. 2001. Systems for change in literacy education: A guide to professional development. Portsmouth (NH), Heinemann.

Maria, Katherine. 1989. « Developing disadvantaged children's background knowledge interactively ». The Reading Teacher, vol. 42 , n° 4, p. 296-300.

McLaughlin, Maureen et Mary Beth Allen. 2002. Guided comprehension: A teaching model for grades 3-8. Newark (DE), International Reading Association.

Moats, Louisa C. 1998. « Teaching decoding ». American Educator, vol. 22, no 1, p. 42-49 et 95-96.

National Reading Panel. 2000. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. Washington (DC), National Institute of Child Health and Human Development, Department of Education.

Office de la qualité et de la responsabilité en éducation. 2002. Guide pour la planification de l'amélioration des écoles et des conseils scolaires. Toronto, l'Office.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 1994. Actualisation linguistique en français et Perfectionnement du français. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 1994. Aménagement linguistique en français. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 1994. Investir dans l'animation culturelle. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 1997. Le curriculum de l'Ontario, de la 1re à la 8e année – Français. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 1998. Jardin d'enfants. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 1999. Le curriculum de l'Ontario, de la 9e à la 12e année – Actualisation linguistique en français et Perfectionnement du français. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 2000. Le curriculum de l'Ontario – Copies types, de la 1re à la 8e année : Lecture. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 2001. Lecture au primaire. Un guide sur l'établissement de cibles relatives au rendement des élèves. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 2001. Pour aider votre enfant à apprendre à lire. Un guide à l'intention des parents. Toronto, le Ministère.

Ontario, Ministère de l'Éducation. 2002. Le curriculum de l'Ontario, de la 1re à la 8e année – Actualisation linguistique en français et Perfectionnement du français. Toronto, le Ministère.

O'Sullivan, J. et M. L. Howe. 1999. Overcoming poverty: Promoting literacy in children from low-income families. Rapport préparé pour le Secrétariat national à l'alphabétisation, Développement des ressources humaines Canada. Thunder Bay (ON), Université Lakehead.

Ouzoulias, A. 2001. « L'émergence de la conscience phonémique : apprentissage sensoriel ou développement conceptuel? ». Dans Comprendre l'enfant apprenti lecteur. Recherches actuelles en psychologie de l'écrit, sous la direction de G. Chauveau, p. 101-127. Paris, Retz.

Palinscar, A. S. et A. L. Brown. 1984. « Reciprocal teaching of comprehension fostering and monitoring activities ». Cognition and Instruction, vol. 1, p. 117-175.

Paris, S. et P. Winograd. 1990. « How metacognition can promote academic learning and instruction ». Dans Dimensions of thinking and cognitive instruction, sous la direction de Beau Fly Jones et Lorna Idol, p. 1-44. Mahwah (NJ), Lawrence Erlbaum.

Partnership for Family Involvement in Education. 1999. A compact for reading guide: A reading partnership action kit. Washington (DC), US Department of Education et le Los Angeles Times.

Partnership for Reading. 2001. Put reading first: Helping your child learn to read: A parent guide: Preschool through grade 3. Washington (DC), The Partnership for Reading (National Institute for Literacy, National Institute of Child Health and Human Development, Department of Education).

Peregoy, Suzanne et Owen Boyle. 2001. Reading, writing and learning in ESL: A resource book for K-12 teachers. New York, Longman.

Perrenoud, P. 1997. Construire des compétences dès l'école. Issy-les-Moulineaux, ESF.

Perrenoud, P. 2000. Pédagogie différenciée. Des intentions à l'action. Issy-les-Moulineaux, ESF.

Pressley, Michael. 2002. Reading instruction that works: The case for balanced teaching. 2e éd., New York, Guilford.

Raphael, Taffy E. 1984. « Teaching learners about sources of information for answering comprehension questions ». Journal of Reading, vol. 27, n° 4, p. 303-311.

Rupley, William H., John W. Logan et William D. Nichols. 1998-99. « Vocabulary instruction in a balanced reading program ». The Reading Teacher, vol. 52, n° 4, p. 336-346.

Saskatchewan Education. 1997. Building communities of hope: Best practices for meeting the learning needs of at-risk and Indian and Métis students: Communities schools policy and conceptual framework. Regina, Saskatchewan Community Schools Program, Saskatchewan Education.

Saskatchewan Education. 1997. Building communities of hope: Implementation handbook. Regina, Saskatchewan Community Schools Program, Saskatchewan Education.

Scottish Office. 1998. Raising standards – setting targets: Primary schools support pack: Taking a closer look at 5-14 attainment in primary schools. Édimbourg, The Scottish Office.

Snow, Catherine E. 2002. Reading for understanding: Toward an R&D program in reading comprehension. Arlington (VA), RAND.

Snow, Catherine E., M. Susan Burns et Peg Griffin, dir. 1999. Preventing reading difficulties in young children. Washington (DC), National Research Council, Committee on the Prevention of Reading Difficulties in Young Children.

Snow, Catherine E. et P. O. Tabors. 1993. « Language skills that relate to literacy development ». Dans Language and literacy in early childhood education, sous la direction de Bernard Spodek et Olivia N. Saracho, p. 1-20. New York, Teachers College Press.

Stanovich, Keith E. 1986. « Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy ». Reading Research Quarterly, vol. 21, n° 4, p. 360-406.

Stanovich, Keith E. 1994. « Romance and reality ». The Reading Teacher, vol. 47, n° 4, p. 280-291.

Swick, Kevin J. 1991. Teacher-parent partnerships to enhance school success in early childhood education. Washington (DC), National Education Association et Southern Early Childhood Association.

Swick, Kevin J. 1992. An early childhood school-home learning design. Champaign (IL), Stipes Publishing.

Swick, Kevin J. et Stephen B. Graves. 1993. Empowering at-risk families during the early childhood years. Washington (DC), National Education Association.

Tardif, J. 1996. Pour un enseignement stratégique. L'apport de la psychologie cognitive. Montréal, Les Éditions logiques.

Tardif, J. 1999. Le transfert des apprentissages. Montréal, Les Éditions logiques.

Texas Education Agency. [s. d.] Beginning reading instruction: Practical ideas for parents. Austin (TX), Texas Reading Initiative, Texas Education Agency.

Turner, Julianne et Scott G. Paris. 1995. « How literacy tasks influence children's motivation for literacy ». The Reading Teacher, vol. 48, n° 8, p. 662-673.

US Department of Education. 1996. Achieving the goals: Goal 4: Teacher professional development. Washington (DC), US Department of Education. Consulté sur Internet le 10 décembre 2002.

Van Grunderbeeck, V. 1994. Les difficultés en lecture. Diagnostic et pistes d'intervention. Boucherville, Gaëtan Morin.

Willis, Arlette I. 2000. Critical issue: Addressing literacy needs in culturally and linguistically diverse classrooms. Naperville (IL), North Central Regional Educational Laboratory. Consulté sur Internet le 10 décembre 2002.

Willows, Dale. 2002. « The balanced literary diet ». The School Administrator, vol. 59, n° 1, p. 30-33.